Dag 1 & 2 – 21 & 22 juni 2010 (Amsterdam -Kuching)

Vanochtend vroeg opgestaan om op tijd naar Schiphol te rijden. Onderweg bleek dat we een spijker in onze band hadden zitten, en was het nog even spannend of de band niet leeg zou lopen en of we op tijd op Schiphol zouden zijn. Uiteindelijk is alles goed gegaan en kwamen we om half tien aan op Schiphol. Er stonden al twee dames klaar van Fox om onze tickets te overhandigen. We hebben toen meteen maar ingecheckt en door de douane gegaan. Om twaalf uur vertrok het vliegtuig netjes op tijd richting Maleisië. Onderweg hadden we wel vaak wat turbulentie, maar echt heel erg was het niet. Om 06:10 lokale tijd (24:00 NL tijd) kwamen we aan in Kuala Lumpur. Hier hadden we een uurtje vertraging op de aansluitende vlucht naar Kuching (op Borneo). Deze vlucht vertrok uiteindelijk om 09:15. Om 10:45 kwamen we aan in Kuching en werden we verwelkomd door onze reisleidster Annemie. Van hieruit werden we per bus naar ons hotel (Hilton) gereden. Hier kwamen we rond 12:00 aan en kregen we een heerlijk welkomstdrankje. Na een korte uitleg van Annemie zijn we naar onze kamer gegaan om even te gaan slapen want dat was niet zo goed gelukt tijdens de vliegreis. Na een kort slaapje zijn we om 14:30 vertrokken voor een citytour door Kuching. Hier hebben verschillende dingen gezien zoals: Chinese Tempel, China Town, Indian Market, Moskee, museum, stadhuis van Noord en van Zuid Kuching. We waren rond 17:30 terug in het hotel en om 19:00 hebben we met de gehele groep een welkomstdiner gehad van Fox. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we om 22:00 naar bed gegaan om even goed bij te tanken voor de volgende dagen.

Dag 3 – 23 juni 2010  (Kuching)

Om 07:00 werden we gewekt waarna we om 08:30 vertrokken richting Bako International Park. Hier aangekomen stapten we met een paar anderen in een bootje en werden we naar het park gebracht. Eenmaal aangekomen splitsten we ons op in 2 groepen. Één groep ging een zware tocht doen van +/- 2,5 uur en de andere groep ging een korte en niet al te zware tocht maken van 1,5 uur. Mark is met de zwaardere tocht meegegaan en ik heb gekozen voor de makkelijkere tocht. Hier hebben we verschillende apen, zwijnen en insecten gezien. Ook zagen we een kleine (baby) groene slang welke zeer giftig was. Na dit mooie park bezocht te hebben zijn we terug gegaan naar het hotel waar we even een frisse duik hebben genomen. Dat was ook wel nodig want het was een warme dag vandaag. Om 16:15 stonden we weer klaar voor de volgende excursie op een boot over de Santubong rivier. Het was de bedoeling dat we hier rivierdolfijnen zouden zien maar die hadden daar vandaag waarschijnlijk geen zin in , want we hebben ze helaas niet gezien… Wel hebben we een krokodil gezien en een aantal neusapen. Tegen de avond toen het donker werd hebben we ook nog een paar babykrokodillen gezien en een boom vol met vuurvliegjes (net een kerstboom). Rond 21:00 waren we weer terug bij het hotel en hebben we snel een hapje gegeten en zijn we daarna lekker gaan slapen.

Dag 4 – 24 juni 2010 (Semenggoh)

Vanochtend zijn we om 08:30 vertrokken richting Semenggoh. Hier worden Oerang Oetangs opgevangen. Van 09:00 to 10:00 werden ze gevoerd, en hebben we van heel dichtbij 2 moeders met een baby, en een jonge oerang oetang gezien. Helaas hebben wij zelf het mannetjes van de groep niet gezien want die was bij een andere voederplaats. Helaas was het wel slecht weer en heeft het de hele tijd geregend. Maar ondanks dat was dit een prachtige ervaring om deze beesten in het wild van zo dichtbij de kunnen zien!! Om 10:00 zijn we vertrokken richting het dorpje Serian. Hier hebben we een lokale markt bezocht waar veel groente en fruit werd verkocht. Hierna zijn we doorgegaan naar Lachau, wat tegen de Indonesische grens aan ligt, voor een lunch. Hierna hebben we onze busreis vervolgd naar ons nieuwe hotel “Hilton Batang Ai”. Dit is een prachtig hotel gelegen midden in een meer. Deze dag hebben we erg veel in de bus gezeten, maar het was ook erg slecht weer dus dat was dan maar weer een geluk bij een ongeluk.

Dag 5 – 25 juni 2010 (Batang Ai)

Vanochtend zijn we om 08:30 vertrokken richting de Iban stam (koppensnellers). Om 10:00 kwamen we aan bij de aanmeerplek voor de longtailbootjes waar we mee werden vervoerd naar de Iban, die midden in de jungle leven. Na een boottocht van 40 minuten midden door de jungle kwamen we aan bij de Iban. Deze mensen wonen met z’n allen in een “longhouse”. Dit is een heel lang huis met een soort veranda aan de voorkant waaraan alle kamers grenzen. Hier werden we welkom geheten door het opperhoofd van 95 jaar. Deze man heeft heel vroeger zelf ook nog de schedels van vijanden meegenomen. Dit werd vanaf de jaren 60 verboden. In het longhouse hangen ook nog een paar schedels aan het plafond. We hebben hier eerst even rond gelopen en rond gekeken, waarna we allemaal op de grond moesten zitten en een glaasje met rijstwijn achterover moesten slaan. Het was niet zo heel sterk spul maar het glaasje zat behoorlijk vol dus in één keer achterover slaan lukte niet echt. Hierna ging het opperhoofd en een man en twee dames een traditionele dans voor ons opvoeren. Aan het einde van de dans moesten we zelf ook allemaal nog even meedansen en kregen we een grappig zelfgemaakt mutsje op. De voornaamste bron van inkomen voor deze mensen is het verkopen van rubber en peperkorrels. Er lagen buiten dan ook meerder matten met peper te drogen. Ook hebben we een paar bomen gezien waar ze rubber van afgetapt hadden. Na de lunch heeft één van de mannen ook nog laten zien hoe ze deze rubber precies aftappen van de bomen. Ok kregen we een demonstratie van het blaaspijp schieten. Deze blaaspijp gebruiken ze onder andere om dieren mee te doden door middel van een pijltje met gif eraan. Wij mochten ook allemaal een poging doen, maar dat was nog niet zo heel makkelijk. Na het schieten hebben we de Iban verlaten om een korte tocht door de jungle te maken. Na de tocht stapten we weer op de longtailbootjes voor wederom een prachtig tochtje door de jungle. Om 16:00 waren we weer terug in het hotel en heeft Mark nog even een duik in het zwembad genomen. Vanavond weer gezellig eten met een paar anderen uit de groep en dan vroeg naar bed want morgen hebben we een lange tocht naar Kuching voor de boeg, vanwaar we terug vliegen naar Kuala Lumpur om het schiereiland Maleisië te gaan verkennen.

Dag 6 – 26 juni 2010 (Kuching- Kuala Lumpur)

Vandaag vertrekken we richting Kuala Lumpur. Onderweg naar het vliegveld van Kuching bezoeken we een peperplantage en een oliepalmplantage. Op de peperplantage wordt eveneens cacao en limoen verbouwd. Voor de lunch stoppen we bij een waterval waar de lokale bevolking een heerlijke duik in het verkoelende water neemt. Naar wederom een heerlijke lunch reizen we verder naar het vliegveld. We komen hier rond 15:30 aan en onze vlucht vertrekt iets later dan gepland, om 18:15. Aangekomen in Kuala Lumpur (19:45) worden we opgevangen door onze nieuwe lokale gids en buschauffeur. Het is nog een uurtje rijden naar het hotel midden in Kuala Lumpur (KL). Onderweg hebben we al een prachtig uitzicht op de Petronas Twin Towers! Vanavond lekker vroeg naar bed want morgen staat er een citytour door KL op het programma.

Dag 7  – 27 juni 2010 (Kuala Lumpur)

Om 09:00 vertrekken we voor onze citytour door KL. Na een aantal mooie plekken midden in de stad gezien te hebben, eindigt onze tour rond 13:30 bij de Petronas Twin Towers. Binnen is een gigantisch groot shopping mall, waar je na een paar dagen de weg waarschijnlijk nog niet kan vinden. Hier hebben we mooie foto’s gemaakt en toen zijn we wat gaan eten. Na het eten hebben we ons opgesplitst in 2 groepen. De heren gingen naar een shopping mall met allemaal gadgets (camera’s, computers etc.) en de dames zijn naar een massage salon geweest. Hier wouden we graag een voetmassage laten doen, en met de voeten in een bak met visjes zitten die je dode huidcellen opeten. We hadden gedacht dat het hele kleine visjes zouden zijn, maar die bleken iets groter uit te vallen. Ik durfde eerst mijn voeten niet in het water te laten zakken maar naast me zat een Maleisische dame, die waarschijnlijk vond dat ik niet zo moest zeuren want die drukte m’n benen gewoon naar beneden. Na een hoop gelach en gekietel aan m’n voeten was het toch eigenlijk best wel lekker en zijn we toch nog 20 minuten blijven zitten. Hierna hebben we nog een heerlijke voetreflexmassage gehad van 45 minuten waarna we met heerlijk ontspannen voeten terug naar het hotel konden. ’s Avonds stond er een diner in de KL Tower op het programma, maar eerst gingen we in de lobby lekker taart eten want één van onze medereizigers was gisteren jarig. Om 19:00 vertrokken we richting de KL Tower, waar we in 59 seconden naar 282 meter hoogte werden “geschoten” in de lift. Een prachtig uitzicht op het “observation deck” volgt. Hierna gingen we nog één verdieping omhoog naar het restaurant. Dit is een draaiend restaurant waarbij je dus steeds een ander stukje van KL langs ziet komen. Hier hadden we een prachtig uitzicht over alle lichtjes in de stad en natuurlijk op de verlichtte Twin Towers.

Dag 8   –   28 juni 2010 (Kuala Lumpur)

Vandaag hebben we een vrije dag en we hebben besloten om naar het vogelpark van KL te gaan. Dit is een park midden in KL waar de vogels ongestoord rond kunnen vliegen in de buitenlucht, waarbij boven ons alles is afgedekt met netten. Hier hebben we veel mooie vogels gezien, waaronder de hornbill (neushoornvogel), de nationale vogel van Maleisië. Na ons bezoek aan het park, zijn we nog even naar China Town geweest om te kijken of we een mooi oranje T-shirt konden vinden voor de wedstrijd van vanavond. Helaas zijn alle Maleisiers erg klein want een XXL T-shirt voor Mark was nergens te vinden. Uiteindelijk zijn we maar terug gegaan naar het hotel want om 16:00 moesten we weer klaar staan voor onze volgende excursie de “vuurvliegjestocht”. Na anderhalf uur rijden door kilometers met palmolieplantages, komen we aan bij een klein parkje waar we silverleaf apen en makkaken kunnen voeren. Na een paar minuten lopen komen de eerste aapjes ons al tegemoet, en het worden er steeds meer. Heel voorzichtig pakken ze de nootjes uit onze handen die we voor ze hebben meegebracht. Ze vinden Mark zelf zo leuk dat ze gezellig even bij hem op de schouder en rug komen zitten. De makkaken zijn wat banger maar die zijn ook veruit in de minderheid. Eigenlijk willen we allemaal niet weg want de aapjes zijn allemaal zo lief, maar het is toch tijd om verder te gaan naar een seafood restaurant voor ons diner. Na heerlijk gegeten te hebben staat er nog één stop op het programma; de vuurvliegjes (kelip kelip). Deze vuurvliegjes zijn alleen nog te vinden in Maleisië en in het Amazonegebied, dus het is wel heel bijzonder om ze te kunnen zien. Eenmaal in het bootje zien we meteen allemaal bomen die vonkelen van het licht (net een kerstboom). Door een chemische reactie gaat het achterlijf van het vliegje namelijk licht geven en knipperen. We varen heel dicht naar een boom toe, waar onze gids een vuurvliegje vangt en heel voorzichtig zijn vleugeltjes nat maakt. Op die manier hebben we allemaal even het vliegje op onze hand gehad waardoor we hem goed van dichtbij konden bekijken. Na ongeveer 15-20 minuten van dit prachtige schouwspel te hebben genoten, is het tijd om weer in de bus te stappen, terug naar het hotel. De buschauffeur weet dat Nederland vanavond moet voetballen, dus we rijden snel terug naar het hotel. We komen net op tijd aan om de wedstrijd in de lobby van het hotel te bekijken. De tafels waren al netjes voor ons gereserveerd! Na de wedstrijd zijn we wel snel naar bed gegaan want morgen vroeg weer op voor de volgende bestemming: Cameron Highlands.

Dag 9 – 29 juni 2010 (Cameron Highlands)

Vandaag vertrekken we richting een koeler deel van Maleisië; Cameron Highlands. Hier is het slechts 18 graden in plaats van de 35 graden in KL. Onderweg stoppen we bij de Iskander watervallen en bezoeken we wat stalletjes van de Oran Asli, de oorspronkelijke bewoners van Maleisië. Hier hebben we een leuk klein etuitje gekocht die zij vlechten van plastic chipszakjes etc. Rond 14:00 komen we aan in het tweede stadje in Cameron Highlands (in totaal zijn er drie). Hier genieten we van de lunch en vertrekken hierna verder om de theeplantages te bezoeken. Bij de volgende stop zien we prachtig uitgestrekte velden met allemaal theeboompjes. We zien een aantal Indiërs die druk bezig zijn om de theeblaadjes te plukken. Ook hebben we de theefabriek bezocht die bij de plantage is gevestigd. Na een hoop mooie foto’s te hebben geschoten gaan we verder naar een overdekte vlindertuin. Eenmaal binnen blijkt het dat ze hier niet alleen vlinders hebben maar nog een hele hoop andere exotische dieren. We zien onder andere een neushoornkever, wandelende takken, wandelende bladeren, schorpioenen, slangen en nog veel meer. Hierna was het nog zo’n 20 minuten rijden naar ons hotel “Strawberry Park”, vernoemd naar de vele aardbeien die hier naast de thee ook in grote aantallen verbouwd worden. ’s Avonds hebben we met z’n allen in het hotel lekker Thais gegeten.

Dag 10   –   30 juni 2010 (Pangkor Island)

Vanmorgen vroeg vertrokken richting onze volgende stop, het eiland Pangkor. Onderweg stoppen we nog even om wat wilde orchideeën en en prachtige uitzicht op de bergen met tropische regenwoud. Rond de middag komen we aan in Lumut waar we lunchen en van waaruit we met de boot naar Pangkor zullen varen. Om 13:45 vertrekt de boot en 20 minuten later komen we aan op het eiland. Er staat een busje voor ons klaar met een soort tralies, het lijkt net of we naar de gevangenis worden gebracht. Het tegendeel is echter het geval want we komen aan op een prachtig resort wat direct aan het strand is gelegen. Anderhalf uur later gaan we weer op pad voor een eilandtour. We bezoeken een oud VOC monument een vissersdorpje en een Chinese tempel. Eenmaal teruggekomen in het hotel hebben we het zo warm dat we lekker een duik nemen in één van de zwembaden van het hotel. Als we net een duik hebben genomen worden er ook nog hornbills gevoerd direct naast het zwembad. Dit is echt een prachtige ervaring om op zo’n 2 meter van deze mooie vogels te staan! Hierna hebben we nog even gezwommen en hebben we ons daarna klaar gemaakt voor het diner.

Dag 11   –   01 juli 2010 (Pangkor Island)

Deze dag kunnen we in een paar woorden omschrijven: zon, zee, strand, zwembad en relaxen!! We hebben genoten van het heerlijke weer, ’s ochtends was het een beetje druilerig maar na de lunch was de lucht weer helder blauw en hebben we heerlijk gezwommen in het zwembad, even in de zee geweest en lekker liggen luieren.

Dag 12 – 02 juli 2010 (Penang)

Vanochtend worden we al om 06:15 gewekt want we moeten vroegen met de ferry terug naar het vaste land, en dan door naar het eiland Penang. Gelukkig is dit eiland met een brug van 13km lang, verbonden aan het vast land dus even geen boot vandaag :-). Rond de middag komen we hier aan en bezoeken we nog even een groot winkelcentrum. Hierna hebben we nog even lekker in het zwembad gezwommen en verder lekker rustig aan gedaan. ’s Avonds gaan we met z’n allen eten bij “Red Garden”. Dit is een grote foodcourt met allerlei stalletjes die verschillende soorten eten verkopen. Je bestelt bij de één lekker rijst bij de ander groente, bij weer een ander lekkere saté etc. Je hoefde alleen maar je tafelnummer door te geven en dan komen ze alles bij je brengen. Dit was echt heel leuk en gezellig en echt een ervaring om eens meegemaakt te hebben. En het was nog héél lekker eten ook! Na het eten gaan we snel naar een straat met allemaal café’s waar grote TV schermen buiten hangen voor de wedstrijd tussen Brazilië en Nederland. In de rust begint het te regenen en besluiten we om terug te gaan naar het hotel, waar we ook de voetbal kunnen kijken op een groot scherm. Hier zit ook een klein Braziliaans jongetje die een beetje overenthousiast was…. Maar naarmate de wedstrijd eindigde keek hij steeds zieliger en begon hij heel hard te huilen. Dat was wel heel sneu maar wij gingen natuurlijk allemaal uit ons dak omdat Nederland gewonnen had!!!

Dag 13 – 03 juli 2010 (Penang)

Deze ochtend gaan we op voor een eilandtour over Penang. We bezoeken een “Batik” fabriek waar deze kleding nog op de authentieke manier gemaakt wordt. Erg leuk en indrukwekkend om te zien. Hierna gaan we door naar een vissersdorpje en dan door naar een lokale fruitmarkt waar we allerlei soorten lokaal fruit mogen proeven. De “durian” staat ook op het lijstje maar zodra deze wordt aangesneden worden we overrompeld door de stank. Dit fruit mag dan ook niet meegenomen worden in bussen of hotels want de stank blijft zo’n twee weken hangen! Nou we weten waar de stank vandaan komt want het smaakt ook echt niet lekker! Hierna bezoeken we nog een originele kampong waar de Maleisische bevolking woont. Het is wel jammer dat er al een modern huis tussen staat van de jongere generatie. De gids laat ons ook weten dat dit steeds meer voorkomt en dan over 10-15 jaar de originele kampongs waarschijnlijk niet meer veel te vinden zijn. Nu op weg naar de slangentempel. Onderweg stoppen we nog even om wat foto’s te maken van een prachtig uitzicht op de westkust van Penang (voornamelijk mangrove en weinig bebouwing). Aangekomen bij de slangentempen zien we al meteen een viper (adder) in de boom hangen. In de tempel hangen de slangen in een soort boompjes/ takken die naast het altaar staan. De mensen dachten eerst dat de slangen naar de tempel kwamen door de wierrook, maar in de meeste huizen wordt wierrook gebruikt en daar komen ook geen slangen heen in grote aantallen…. De mensen geloven daarom dat de tempel zeer speciaal en magisch is waardoor de slangen hier heen komen. Door de wierrook worden ze wel heel erg sloom waardoor je bijna denkt dat ze niet echt zijn. Naast de tempel is ook nog een snake farm waar zeer veel verschillende soorten slangen te zien zijn (in terraria). Ook zien we nog een zwarte cobra en king cobra. Eenmaal terug in het hotel gaan we lekker lunchen in een tentje om de hoek bij het hotel, en de rest van de middag doen we lekker rustig aan. ’s Avond zijn we weer bij “Red Garden” gaan eten want er was nog zo veel lekkers om uit te proberen en het was gewoon héél erg gezellig!

Dag 14 – 04 juli 2010 (Langkawi)

Vanochtend worden we om 06:00 wakker gemaakt (pff pff)! We vertrekken namelijk om 07:30 al richting Langkawi onze laatste bestemming van deze reis. Maar hiervoor moeten we nog wel 3 uur lang op een boot zitten, die ook wel bekend staat als de “kotsboot”. Nou we hebben ontdekt waarom deze boot zo wordt genoemd want de zakjes die in de boot hingen waren al snel allemaal weg…… Gelukkig hadden wij een reispilletje ingenomen (heeft het toch zin om je voor de vakantie even in te lezen 🙂 ) en hadden wij er geen last van. Onderweg stoppen we heel even bij een klein eilandje en zien we in het prachtige blauwe water al allerlei vissen zwemmen. Rond 11 uur komen we aan op Langkawi en hier zal de groep in drie delen worden opgesplitst. We gaan eerst met z’n allen naar één van de hotels waar we afscheid nemen van onze geweldige reisleidster Annemie. Zij vertrekt na 3 maanden in Maleisië te zijn geweest, terug naar huis en naar haar familie. Maar wij hebben nog lekker een paar dagen om te relaxen op dit tropische eiland. En daar genieten we meteen van, want zodra we aankomen bij het hotel kleden we ons snel om en nemen we eerst een duik in het mooie zwembad en daarna in de prachtig blauwe zee. ’s Avonds gaan we met ons groepje (13 personen) bij het hotel naast ons eten waar ook wat anderen van onze groep verblijven. Hier is een goed seafood restaurant waar we heerlijk hebben gegeten onder het genot van live muziek.

Dag 15 – 05 juli 2010 (Langkawi)

Vandaag de laatste dag dat we er vroeg uit moeten want we gaan onze laatste excursie doen, de mangrove tocht. Om 9 uur vertrekken en varen we met een klein bootje naar grotten waar een hoop vleermuizen verblijven. Het is nu geen hoogseizoen en daarom zijn er maar zo’n 4.000-6.000 vleermuizen aanwezig in plaats van 10.000-12.000. Hierna bezoeken we een “fish farm” op het water waar de lokale bevolking allerlei soorten vis kweken op kleine schaal. Hierna varen we door de prachtige mangrove en daarna door naar open zee. We varen door allerlei kleine eilandjes door en stoppen uiteindelijk op een prachtig onbewoond eiland (waar expeditie robinson ook gedeeltelijk is opgenomen). Hier kunnen wij lekker een frisse duik nemen in het glasheldere water terwijl onze gidsen het eten bereiden. Na een half uurtje is het eten klaar en genieten we met z’n allen van onze lunch aan het strand met een prachtig uitzicht over de helderblauwe zee. Na de lunch hadden we nog een half uurtje om lekker op het strand te liggen of nog een duik te nemen voordat we weer terug zouden gaan. Rond een uur of 3 waren we weer terug bij het hotel, en konden we toch wel zeggen dat dit één van de mooiste excursies was die we gedaan hadden! In het hotel genieten we nog even lekker van de zon en van het zwembad. ’s Avonds hebben we gezellig met z’n tweeen gegeten bij het Thaise restaurant van ons hotel.

Dag 16 – 06 juli 2010 (Langkawi)

Wederom een korte omschrijving: relaxen, relaxen relaxen!! Heerlijk genoten van de zee, zon en het zwembad.

Dag 17 – 07 juli 2010 (Langkawi – Amsterdam)

Vandaag is het een beetje de tijd uitzitten totdat we naar huis gaan. We hebben eerst heerlijk op ons gemak ontbeten en daarna wou Mark graag gaan surfen op zee. Toen hij net bezig was begon het behoorlijk te waaien en wat te regenen… Helaas lukte het niet zo goed als hij gewild had, dus nadat de 30 minuten voorbij waren kwam hij lekker vermoeid uit de zee. Daarna zijn we naar het zwembad gegaan, en hebben we maar beschutting gezocht onder een afdakje (direct naar het zwembad met uitzicht op de zee). Na verloop van tijd werd het weer alweer iets beter maar het bleef soms wel aardig waaien. Ik heb nog lekker even een stevige massage gehad (aan het strand), hierna hebben we wat gegeten in “Oriental Village” en daarna hebben we even lekker mogen douchen bij een stel van onze groep die nog een paar dagen langer in Langkawi bleef. Hierna hebben we nog éénmaal gegeten bij dit mooie resort en daarna zijn we in de bus gestapt richting het vliegveld. De drie stellen die nog langer bleven hebben ons nog uitgezwaaid bij het hotel en daarna was onze vakantie toch echt ten einde…… Nu rest ons alleen nog twee vluchten van in totaal 13 uur totdat we weer lekker thuis zijn.